Det har fattats beslut på både årsmötet 2024 samt extrastämma 2024 att föreningen ska installera elbilsladdare i garagen.
Detta är ett projekt som pågår där vi jobbar på tre fronter:
Uppdatera anläggningsbeslutet så det infattar elbilsladdning i garagen
Utvärdera offerter för att hitta en bra partner för installation och drift av elbils laddningen.
Ansöka om bidrag (Naturvårdsveket)
Under förarbetet inför stämman så jobbade Elbilsgruppen baserat på bland annat en offert från Eon Mobility.
NEJ! Laddning av elbil är inte tillåtet i garage eller p-platser med eluttag i ÖTS område.
Vi har elinstallationer som inte är anpassade för laddning av elbilar. Det finns risk för brand.
Vi ser emellanåt en onormal ökning av elförbrukningen i våra garage som skulle kunna förklaras av elbilsladdning. Vi får alla vara med och dela på denna kostnad även om vi inte laddar någon elbil.
Vi har tagit in offerter från följande företag som vi utvärderar:
Elaway
Laddbox-killarna
MP Elektriska
LaddaTillsammans
E-on mobility (som valt att hopp av då de inte jobbar mot samfälligheter längre)
Vi har skickat in en ansökan om att uppdatera anläggningsbeslutet. Dock visade det sig att vi behövde ett tilläggsbeslut som fattades på stämman 2025.
Vi har skickat in en ansökan om men även här är det dessvärre väldigt lång handläggningstid.
I offertarbete har vi tittat på två modeller:
Uppgradera servicen (inkommande el) till 150/160A
Behålla den befintliga servicen (inkommande el) på 50/63A
Fördelen med att behålla servisen är att vi slipper dyra markarbeten (gräva och asfaltera) vilket minskar kostnaderna.
Det gör även att vi kan undvika effektabbonemang samt dyra nätavgifter vilket leder till lägre pris för den som laddar.
Oavsett lösning blir det laddbox och laddmöjlighet i alla garage men elen kommer räcka till olika många bilar.
De befintliga kablarna som är dragna till garagen räcker för att distribuera ganska mycket el till varje garagelänga vilket gör att vi då skulle kunna klara oss utan markarbeten.
Nackdelen med den modellen är att det totala antalet bilar som kan laddas samtidigt blir lägre och man kan då endast totalt ladda 50 bilar med 8mil per natt istället för 154 som är max. Skulle vi då få 100bilar som vill ladda räcker elen bara till att ladda dem med 4mil istället för 8 mil på en natt.
Styrelsen ser dock att vi har många möjligheter att nyttja den elen bättre med små förändringar även framåt. Så vi ser det som en utveckling i flera steg:
Installera boxarna så medlemmarna som vill kan skaffa el-bil och börja nyttja laddarna.
Nu kan 50bilar ladda 8 mil per natt (eller 100 bilar ladda 4 mil per natt)
Först då ser hur mycket det nyttjas och används och kan börja fundera över hur vi ska prissätta laddningen och jobba med en framtidssäkring
Nu kan 50bilar ladda 8 mil per natt (eller 100 bilar ladda 4 mil per natt)
När vi börjar slå i taket är det första vi gör att säkra upp till kanske 100A eller 160A då bli de längor med inkommande el uppgraderade automatiskt.
Nu kan kanske 60 bilar ladda 8 mil per natt (eller 120 bilar ladda 4 mil per natt)
När vi börjar slå i taket här kommer vi behöva uppgradera de närmaste längorna och flytta elbilarna dit.
Nu kan kanske 90 bilar som kan ladda 8 mil per natt (eller samtliga kan ladda 4 mil per natt)
Sen kan vi successivt fortsätta bygga ut elen länga för länga och flytta elbilar till de garagen.
Nu kan kanske bortåt 150 bilar som kan ladda 8 mil per natt (eller samtliga kan ladda 4 mil per natt)
Här nånstans kommer vi slå i taket då inkommande effekt är begränsad och därför kanske vi aldrig behöver uppgradera alla längor.
Om du vill räkna själv på detta så är det ungefär såhär:
Effekten i ett 3fas uttag räknas med: P = √3 × U × I × cos φ, för 50A blir detta √3 × 400 × 50 × 1 ≈ 34 641W.
Utslaget på en natt (× 12h) blir det 415kWh per natt.
En elbil behöver omkring 2000w för att köra en mil, så för att ladda en elbil med 8mil behöver man 2000w × 8h=16kWh.
Delar vi 415kWh ÷ 16kWh blir det 25 bilar som kan ladda 8 mil per natt med 50A.
Med 150A istället blir totala effekten 1245kWh per natt vilket räcker till 77 bilar.
Nu har vi två matningar så vi har inte 50A utan 2 × 50A. Så ovan gäller för Knipvägen och för Skrakvägen det vill säga totalt blir det initialt 50 bilar som kan ladda 8 mil och med max effekt blir det 154 bilar.
Så för de som tänker att vi behöver uppgradera nu så vi kan ladda 167bilar fullt varje natt är det omöjligt. En elbil har i regel runt 50kW batteri med max effekt skulle vi kunna ladda i bästa fall 50 bilar fullt på en natt. Så när du kommer hem från sportlovet eller semestern är det sannolikt så att du behöver ladda "på stan" om du ska använda bilen dagen efter oavsett vad vi gör med elen i garagen.
Det är viktigt att ha med sig att om vi säger att 50 bilar kan ladda 8 mil så kommer det sannolikt vara mer i verkligheten då många inte använder bilen varje dag, inte kör 8 mil per dag eller har samma ladd mönster och så vidare.
Jag är ett bra exempel på detta om vi skaffade elbil så skulle vi sannolikt aldrig finnas med i de 50 bilarna. Min sambo jobbar i området och själv jobbar jag hemifrån nån dag i veckan och då använder jag inte bilen. Ofta åker jag kommunalt till jobbet och även då står bilen i garaget. Och då jag använder bilen åker jag tidigt på morgonen för att slippa köerna (och kommer hem tidigt). Så jag skulle sannolikt ha laddat min bil "innan" många kommer hem och således aldrig vara med i snurran ovan.
Så den faktiska antalet bilar som kan ladda är svårt att veta innan laddarna sitter på plats.
Men även efter kommer det variera över tid, semestrar, väder, golf säsonger och mycket annat.
Ett enkelt sätt att spara på kostnader är att ha garage dedikerade för de som har elbil och se till så ett fåtal garage har mycket ladd kapacitet. Detta då en del garage är enklare än andra att utöka då de ligger nära inkommande el.
På Knipvägen kan vi direkt uppgradera 11 platser och på Skrakvägen 21. I dessa längor skulle då alla kunna ladda 8 mil per natt och vi får då sannolikt en ökning med 15-20 bilar. Detta helt utan att att ändra annat än inkommande el då centralerna sitter på de längorna (markerade med grönt i bilden).
Gräver man sedan den första etappen (en handfull meter) ökar antalet platser på Knipvägen med ytterligare 19 och Skrakvägen med ytterligare 28 platser (markerade med gult i bilden). Detta utöver de 50 bilar vi redan med dagens kablar kan ladda.
På Knipvägen är det svårast att göra en sådan lösning då vi har en "ö" med garage långt bort (markerade med rött i bilden). Så här kanske vi behöver gräva tidigare och utöka ner till den ön.
Här följer ett axplock av de punkter som presenterades på extrastämman om ebilsladdning.
Det är omöjligt att få en exakt kostnad för ett större infrastrukturprojekt men de siffror vi tagit del av (baserat på E.ON:s offert) gör att vi tror på omkring 2 000 000 med bidraget från naturvårdsverket inräknat. Vi har på stämman fatta beslut om att avsätta straxt under 2.4 miljoner.
Alternativet som röstades fram var att varje medlem ska betala 14 000 kr delad i två år, vilket motsvarar 600 kr per månad under samma tidsperiod.
Inte nödvändigtvis. De fasta kostnaderna relaterade till projektet hamnar på 100-200kr per aktiverad ladd punkt och månad. Dock blir det en senare fråga för stämman att besluta om denna kostnad ska läggas på elpriset och betalas av de som laddar, betalas av medlemmarna (då skulle kostanden öka), eller delas upp.
Underhåll är en tjänst som man köper in av en leverantör (ofta den som installerar laddboxarna) och priset ingår därför i de 100-200kr som skrevs om tidigare). Dock tillkommer utryckningskostnader om en tekniker behövs, på samma sätt som för exempelvis VA systemet i dag.
Det är svårt att säga i nuläget eftersom det beror av många faktorer (såsom om ökade kostnader ska läggas på elpriset eller på medlemmarna) men en rimlig gissning är mellan 3Kr/kWh och 5kr/kWh.